Loading...
Tudatos karriertervezés2017-03-31T17:44:19+00:00

Ahhoz, hogy az álmainkat meg tudjuk valósítani, jól át kell gondolni, milyen célokat tűzünk ki magunk elé. Ha ugyanis nem reálisak az elvárások, melyeket magunkkal szemben támasztunk, gyakorlatilag magunk borítékoljuk a kudarcot.

A sikerhez fontos, hogy tudjuk, milyen a jó cél. Röviden: a jó cél az, aminek az elérése kizárólag rajtunk, a saját teljesítményünkön múlik. Hiba valami olyasmit kitűzni, ami csak részben múlik rajtunk, és külső tényezők is befolyásolják, ebben az esetben ugyanis előfordulhat, hogy hiába teszünk meg minden tőlünk telhetőt, mégsem érjük el, amit szeretnénk, kvázi kudarcot vallunk.

Az érthetőség kedvéért, egy-egy egyszerű példa: az, hogy fél éven belül nyelvvizsgát szerzek angolból, csak rajtam múlik, és azon, hogy készülök-e eleget. Ez a cél tehát jó, hiszen kizárólag én befolyásolom a kimenetelt. Az azonban, hogy 2 éven belül az álommunkahelyemen fogok dolgozni, nem feltétlenül a legjobb célkitűzés, ugyanis ebbe az adott cégnek is van némi beleszólása, például nem hirdet felvételt stb.

SMART cél – az elérhető mérföldkövek

A jó cél helyett szakmai berkekben gyakran használják a SMART cél kifejezést, ami jelen esetben egy mozaikszó:

S – Speciális
M – Mérhető
A – Attraktív
R – Reális
T – Tervezhető

Mindegyik jellemző nagyon sokat tesz hozzá ahhoz, hogy az adott cél elérhető legyen.

De mit is jelentenek pontosan?

  • Speciális: ne egy általános célt fogalmazzunk meg, hanem olyat, ami csak ránk jellemző, az elérése nekünk fontos, és egészen konkrét. Például ne csak munkát akarjunk találni, hanem egy meghatározott területen akarjunk munkát találni, ahol szívesen dolgoznánk.
  • Mérhető: a cél felé haladás valamilyen módon mindig legyen mérhető, hogy lássuk, hogy haladunk. Ha le akarunk fogyni, határozzuk meg a leadni kívánt kilók számát. Ha állást keresünk, írjuk magunknak elő, hány pályázatot kell beadnunk egy héten. Így tisztán látható, mennyire tudunk közelíteni a célunkhoz.
  • Attraktív: olyan célt határozzunk meg, aminek az elérése kihívás számunkra. Az nem visz előrébb, ami nem igényel különösebb erőfeszítést, nem lesz, ami motiváljon. Az álláskeresős példánál maradva: ne heti 1 pályázatot írjunk elő 1 állásportálról, hanem mondjuk 10 pályázatot 3 oldalról.
  • Reális: természetesen legyen a célunk teljesíthető, elérhető. Nulla munkatapasztalattal ne legyen cél egy felsővezetői állás megszerzése, kezdetnek érjük be egy határozatlan idejű munkaszerződéssel az adott területen.
  • Tervezhető: legyen előre látható, hogy nagyjából mennyi idő alatt teljesíthető a célunk, ha reálisan nézzük. Ezt a határidőt pedig tűzzük is ki, hogy legyen, ami hajt, jobb teljesítményre sarkall. Mindazonáltal arra ügyeljünk, hogy a határidő tényleg teljesíthető legyen, ne terheljük magunkat egy fölösleges kudarccal egy eleve lehetetlen cél miatt.

A megfelelő célkitűzésben segít, ha vizualizáljuk azt az állapotot, amikor már sikerült elérni a célunkat. Ebben két gyakorlat is sokat segíthet:

  1. Levél önmagunknak a jövőből. Válasszunk egy jövőbeni időpontot, minimum 3 hónapra a jelentől. Írjunk magunknak egy levelet úgy, mintha azok minden addig elérendő célt elértünk volna, és tökéletesen elégedettek lennénk az életünkkel. A levélben ne csak az legyen benne, hogy mindent elértünk, hanem az is, hogyan értük el, és hol tartunk „most” (tehát a jövőben). Írjuk le, milyen a munkakörünk, törekedjünk arra, hogy tényleg egy konkrét, valós helyzetet fessünk le! Térjünk ki arra is, hogy ebben az élethelyzetben milyen új céljaink lettek, és ezek hogyan válhatnak valóra!
  1. Relaxációs gyakorlat (csodalámpa), melynek során elképzeljük, hogy már mindent elértünk, amire valaha vágytunk. Ahogy sikerült ezt a lelkiállapotot átélni, tegyünk fel magunknak kérdéseket arról, hogy mi a különbség a „korábbi” életünkhöz, énünkhöz képest? A környezetünkben mi lett más, mi változott meg? Mások szemében milyenné váltam? A válaszokat érdemes papírra vetni, így a gyakorlat végén igen tisztán és egyértelműen megfogalmazva látjuk majd, mire vágyunk, mik a tényleges céljaink.

Mindkét gyakorlat abban segít, hogy teljesen világosan lássuk, mit szeretnénk valójában elérni. Ha ezt tisztáztuk, sokkal könnyebb lesz a valós célokat megfogalmazni azok helyett, amikről azt hisszük, hogy szeretnénk.