Az Open AI és ChatGPT bevezetésével egy csapásra valósággá vált egy olyan világ, melyet eddig jóformán sci-fi könyvekből vagy a távoli jövőben játszódó filmekből ismertünk. A mesterséges intelligencia egyelőre felfoghatatlan és beláthatatlan változásokat hoz a mindennapjainkba, így hatással lesz a munka világára és karriertervezésre is. A témától szinte izzik az internet és a közösségi média valamennyi felülete.

A Harvard Business Review hasábjain Dorie Clark és Tomas Chamorro-Premuzic alámerült ebben a ma sokakat izgató, vagy akár félelemmel, szorongással eltöltő témában.

Évekig azt bizonygatták a szakértők, hogy a mesterséges intelligencia okozta turbulencia túlélésének kulcsa a kreativitás és más (elméletileg) egyedülálló humán képességek kihasználása. A mesterséges intelligencia új hulláma azonban gyorsan bizonyítja, hogy sokkal többre képes, mint számok zúzására és adatok elemzésére: képes professzionális szintű művészeti és dizájnművészeti alkotásokra, valamint olyan cikkek és szövegírói munkák létrehozására, amelyek sok újságírót és marketingest kiszoríthatnak.

Világos, hogy már nincs értelme azon vitatkozni, hogy ez az eszköz “okosabb” vagy “jobb”-e nálunk. Az eszközök itt vannak, és már széles körben használják őket. Ami számunkra fontos, az az, hogy hogyan tudunk jobbá válni azáltal, hogy használjuk őket. A szerzőpáros cikkében leginkább az a kérdést feszegette, mit tehetünk személyesen, hogy megakadályozzuk a mesterséges intelligencia következtében bekövetkező kiszorulást, és hogy jövőbiztosak legyünk az intelligens gépek korában.

  1. Kerüld a kiszámíthatóságot!

Fontos megjegyezni, hogy az AI nem új felismeréseket generál; ez egy előrejelző motor, amely csupán kitalálja a legvalószínűbb következő szót. Mikroszinten ez hasznos: A “thank” után valóban gyakran következik a “you”. Makroszinten azonban a javaslatai homogenizálódnak, és csak annyira jók, mint a tömegek bölcsessége, ami gyakran a bölcsesség pontos ellentéte.

Az AI hasznos eszköz lehet, ha meg akarjuk érteni, hogy a legtöbb ember hogyan gondolkodik vagy érez valamiről, beleértve az előítéleteiket és tévhiteiket is, mert a GPT-4 segítségével hozzáférhetünk ehhez a közös tudáshoz – vagy tudatlansághoz. De ha egyszerűen csak kérdés nélkül alkalmazzuk az eszközöket, algoritmusaik kiszámíthatóbb lényekké változtathatnak minket, akik végül mind ugyanúgy kezdünk hangzani.

Bár a GPT-4 hatékony eszköz az ötleteléshez és a kezdeti vázlatok elkészítéséhez, ha ki akarunk tűnni a tömegből, jobban járhatunk (bizonyos esetekben), ha az ellenkezőjét tesszük annak, amit javasol, mert ezzel szembemegyünk a „hagyományos bölcsességgel”. Ahogyan egyes vállalatok felismerték, hogy a sablonos “vállalati beszéd” elriasztja az ügyfeleket, mi is felfedezhetjük, hogy milyen előnyös, ha önmagunknak hangzunk – és vállaljuk saját személyiségünket, véletlenszerűségünket és kiszámíthatatlanságunkat -, amikor mindenki más a mesterséges intelligencia felé fordul.

  1. Csiszold azokat a készségeket, amelyeket a gépek igyekeznek utánozni!

Nem kérdés: A GPT-4-et arra képezték ki, hogy tisztelettudó és udvarias legyen. Válaszai empátiáról (“Sajnálom, hogy a válaszom felzaklatott”), öntudatról (“Én csak egy mesterséges intelligenciamodell vagyok, és a válaszaim a képzési adatokon alapulnak”), sőt, kreativitásról is tanúskodnak (zseniális haikukat készít az egyenlőtlenségről, megszemélyesíti Elon Muskot, és végtelen számú viccet generál több nyelven). De ezek a válaszok szöveges előrejelzésen alapulnak, és a mesterséges intelligencia nem képes megtapasztalni vagy megjeleníteni ezeknek a soft készségeknek az emberi változatát: az embereket arra „tervezték”, hogy valódi érzelmekre reagáljanak – így az, hogy valóban tudjuk és törődünk azzal, hogy mások mit gondolnak és éreznek, valóban megértjük magunkat, és képesek vagyunk olyasmit létrehozni, amit a gépek nem tudnak – ez egy alapvető stratégia ahhoz, hogy megkülönböztessük magunkat az AI korában.

  1. Duplázd meg a “való világot”!

A GPT-4 – mint az AI általában – a digitális világra korlátozódik, és a 0-ak és 1-ek virtuális ketrecében él. Sajnos manapság sok emberi tevékenység is ilyen. De fontos felismerni, hogy az egyetlen dolog, amit az AI nem tud megzavarni, az a másokkal való analóg, személyes kapcsolataink, ezért fontos, hogy időt szakítsunk rájuk, és megőrizzük őket. Az életünk olyan eseményei, mint a kollégákkal való étkezés, a konferenciákon való részvétel vagy beszélgetés kezdeményezése egy idegennel lehetősséget jelentenek olyan kapcsolatok kiépítésére és olyan meglátások megszerzésére, amelyek egyszerűen nem lehetségesek a mesterséges intelligencia révén – és így egyedülálló versenyelőnyt jelentenek, amellyel még mindig rendelkezünk.

Hasonlóan, az eredeti kutatás – az emberekkel való tényleges beszélgetés és az új felismerések azonosítása – kritikus fontosságúvá válik, mivel az AI csak azokat a múltbeli pontokat és információkat tudja összekapcsolni, amelyeket már bemutattak neki. Amikor olyan információkhoz jutsz hozzá, amelyek (még) nem találhatók az interneten, például a megélt tapasztalataid vagy újszerű interakciók és beszélgetések révén, akkor valami valóban újat adsz hozzá a kulturális beszélgetéshez, ami nem lenne lehetséges az AI segítségével.

  1. Építsd az egyedi márkádat!

Az AI-eszközök már olyan minőséget értek el, hogy számos szakmában megtizedelhetik a piac alsó és középső végét (például a szabadúszó piactereken dolgozó szövegírókat és tervezőket, vagy azokat, akik az „olcsójános” ügyfelekkel dolgoznak, akik szívesen lerázzák a költségeket egy ingyenes opció javára). Bizonyos esetekben az AI akár a legmagasabb szinten dolgozó szakemberekkel is felveheti a versenyt – de szinte biztos, hogy ezek az iparági vezetők nem fognak kiszorulni, mégpedig a márkájuk ereje miatt. Ahogyan a művészvilágban a vásárlók exponenciálisan többet fizetnek egy “igazi Rembrandtért”, mint egy ugyanolyan szép, de nem “igazi” Rembrandtért.

A vállalati vezetők valószínűleg továbbra is felárat fizetnek majd azért, hogy olyan emberekkel dolgozzanak, akiket “szakterületük csúcsának” tekintenek – részben a minőség, részben pedig a márka elismeréseként, ezáltal is kifejezésre juttatva, hogy kivel vagy mivel, milyen értékrenddel azonosulnak.   A mesterséges intelligencia térhódítása nem változtat azon a döntően az emberi természethez kötődő tényen, hogy számít a márka.

  1. Műveld a szakértelmet!

A GPT-4 és más mesterséges intelligencia-technológiák bámulatos kutatók, akik szinte azonnal tények kavalkádját képesek előhívni. Sajnos ezek közül a tények közül néhány nem igaz – ez a “hallucinációk” egy formája, amelyek eddig is sújtották a mesterséges intelligenciát. Egy olvasó például azzal fordult eme cikk írójához, hogy hol található egy korábbi cikke, amelyre a ChatGPT hivatkozott, és kiderült a hivatkozott cikk nem is létezett. Így, bár a mesterséges intelligencia rendkívül értékes eszköz, nem mindig bízhatunk benne, hogy pontos eredményeket fog nyújtani – legalábbis jelenleg. Ezért olyan értékes, ha elismert szakértelmet alakítasz ki a területeden. Még ha a mesterséges intelligencia “első draft” funkciókat is végez, akkor is a megbízható forrást kétszeresen is ellenőrizni kell. Ha Te vagy az a szakember, aki ezt ellenőrizni tudja, akkor továbbra is Téged fognak keresni.

A mesterséges intelligencia technológiának megvan az ereje ahhoz, hogy átalakítsa szakmai életünket – talán már a közeljövőben. Ha ezeket a stratégiákat követjük, jó eséllyel megtalálhatjuk a módját annak, hogy egyedi értéket nyújtsunk. A változó időkben ez a legcélravezetőbb út a jövőbiztos karrier biztosításhoz.

(Forrás: 5 Ways to Future-Proof Your Career in the Age of AI by Dorie Clark and Tomas Chamorro-Premuzic)