„Bezzeg az én időmben…” – mindannyian ismerjük az idősebb generációk cukkoló mondásait, és noha van igazságalapja a zúgolódásnak, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy a jövő nemzedék lassan felnőtt. Az interneten nevelkedett Z generáció elhagyja a családi fészket. Életében először szembesül a valósággal, a munka világával, és keresi a helyét a társadalomban.
Cégvezetők, HR-esek pedig fogják a fejüket, de nyugalom! Az élet egy csoporterőfeszítés. Nekik munkára van szükségük, a cégeknek pedig jó munkaerőre. Ha jobban értjük egymást, az mindenkinek jó, és bőven több, mint elég érv szól a munkaerőpiac legfiatalabb tagjainak alkalmazása mellett.
Mit érdemes tudni a Z generációról?
1995-2012 között születtek. „Digitális őslakosok”. Gyerekkoruk óta okostelefonnal járnak, aktív internetes éltet folytatnak, tv helyett Twitch-en lógnak, és hamarabb fogja megnézni a bicikli összeszerelését YouTube-on, mint megkérdezni aput, hogyan kell csinálni. Sokuk éppen most fejezi be tanulmányait, és keresi első munkáját.
Cégtulajdonosként hamar rájön az ember, hogy legnagyobb érték nem a falak, nem a berendezés vagy a pénz a bankszámkán, hanem azok az emberek, akik lehetővé teszik mindezt. Mivel a jövő munkaerő piaca itt van a küszöbön, ezért nézzük, hogy mit kell tudni, ha szeretnénk együttműködni a jövő nemzedékkel.
-
Sokan vannak
Ha másért nem is, a matek önmagában meggyőző. Már most több, mint 2 milliárdan vannak, és ez a szám folyamatosan növekszik. Panaszkodhatunk a mai fiatalságról, de a munkát el kell végezni. Az igazán jó képességű, megbízható munkaerőt megtalálni nem könnyű feladat. Ám, ha van miből válogatni, akkor az esélyek is jóval kedvezőbbek.
-
Ambiciózusak
Talán nem életrevalók, de ez a generáció – szülein keresztül – közvetlen közelségből tapasztalta a különböző pénzügyi, politikai válságok hatásait. Látták a szülőket keményen dolgozni, küzdeni, és vért izzadni, hogy gondoskodjanak a családról, annak minden pozitív és negatív velejárójával együtt. Sokukban az a kép alakul ki, hogy „majd én megmutatom”, „én jobban fogom csinálni”, „én majd többre viszem”. Ők nem egy munkát, hanem karriert akarnak! Céljaik vannak, és hajlandóak ezért tenni. Mutasd meg nekik, hogy a te cégednél van előrelépés, van haladás, és elérhetik a céljaikat!
-
Nem a pénz számít
Tényleges kutatások igazolják, hogy míg a korábbi generációkat nagyban a pénz mozgatja, addig őket nem igazán. Ne felejtsük, hogy rengeteg digitális tartalmat fogyasztanak, és a sok internetes szemét mellett rengeteg inspiráló, sikeres példával is találkoznak. Ők nem olyan munkát akarnak, ami jól fizet, hanem olyat, aminek értelme van, ami hatással van a világra. Ne csak a fizetési csekket lobogtasd, hanem mutasd meg neki, hogy milyen hatása van a munkájának! Hogy van értelme annak, amit csinál!
-
Kihívások kellenek
Lehet túlságosan büszkék vagy flegmák, de jó hír, hogy nem is robot, agyatlan, önálló gondolkodásra nem képes munkaerőről van szó. Ne akard szalagmunkára tenni a jövő törekvőit, vezetőit. Ha nincs kihívás, megoldandó, nehéz helyzetek a munkában, akkor az uncsi, és előbb utóbb faképnél hagynak. Adj nekik nehéz, gondolkodást igénylő, megoldandó feladatokat!
-
Számít a jövő
Sokan gondolják, hogy ezek a mai fiatalok csak a mának élnek, de mi sem áll távolabb az igazságtól. Nagyon is számít a jövő, csak kicsit másképp. Nem az érdekli őket, hogy mi lesz 30-40-50 év múlva, hanem az, hogy milyen hamar tudják elérni a céljaikat. Beszélj arról, hogy mi az, amit pl.: 30 éves korukra fognak elérni!
-
Társadalmi felelősség vállalás
Gyakran adományozik a céged? Eljártok szemetet szedni, vért adni vagy fákat ültetni? Hangoztasd! Ahogy írtuk, nekik nemcsak egy munka kell, hanem olyan, ami „valami más”, aminek értelme van, amivel jobbá teheti a világot.
-
Gyakornokság
Ma már az érettségi része a kötelező önkénteskedés. Egyrészt ez remek alkalom a fiatalok számára „felzárkózni” tapasztalatokat illetően. Másrészt remek alkalom számodra, hogy kockázatmentesen találj nagyszerű munkaerőt. Élj vele! Ha teheted, akkor vegyél részt különböző önkéntes, illetve gyakornoki programokba. Sosem tudhatod, hol lapul a legjobb munkavállalód! 🙂
Neked van bármilyen tapasztalatod a Z generiácó tagjaival kapcsolatban? Ha igen, akkor roppant kíváncsiak vagyunk!
Szólj hozzá, oszd meg velünk a tapasztalataidat!
Hagyj üzenetet