Mit tartogat számunkra a közeli jövő?

A jövőt nem lehet megjósolni, de lehet előrejelezni – hogyan?

Ahhoz, hogy előre tudjunk prognosztizálni valamit, értenünk kell a múlt és a jelen jelenségeit, változásait. Viharos volt az elmúlt néhány év a munkáltatók és munkavállalók számára egyaránt világszerte. Kevés olyan vállalat vagy munkavállaló van, akit ne érintett volna a COVID. Megérkezett az életünkbe a Home Office jelenség, mely egy sor új kihívást hozott magával: a vezetőknek meg kellett tanulniuk az embereiket vezetni úgy, hogy távol vannak. Az embereknek meg kellett tanulniuk a csapatmunka új kultúráját. Végigsöpört a világon a „quiet quitting”, a „csendes felmondás” jelensége, mely a kiégés egyik tünete vagy formája: az emberek nem mondanak fel formálisan, csak éppen lélekben.

A Covidot szinte azonnal követte az ukrajnai háború okozta zavar, valamint az energia- és élelmiszerárak emelkedése, ami a reálbérek értékének csökkenését okozta. Hirtelen nagyon sokan azt látják, hogy a fizetésükből nem tudjuk finanszírozni az életüket (fizetni a hitelüket, gyógyulásukat, hobbijaikat stb.) úgy, ahogy eddig, ezért igyekeznek megtalálni a módját annak, hogy többet keressenek. Ha a jelenlegi munkahelyükön nem tudnak elérni magasabb keresetet, akkor új munkahely után néznek. A felmérések szerint ma a munkavállalók több mint 60%-a csendesen állást keres. Mit tehet a cégvezető, aki már az évek alatt rengeteg pénzt költött toborzásra, vagy a dolgozói megtartására? Két dolgot: 1. igyekszik korrigálni a béreket, hogy ne veszítse el a jó embereit, amivel persze nőni fognak a kiadásai és emelnie kell a terméke/szolgáltatása árait. Ergó: drágább lesz a tej, kenyér, a dugulás elhárítás, minden, ergó a fizetésünkkel ugyanott vagyunk, vagyis megint nem elég. 2. A másik, amit tehet, hogy bezárja a boltot. Idén már 4500 vállalkozás húzta le a rólót Magyarországon. Erre mondjuk tehát, hogy ár-bérspirálban vagyunk. Ez egyfelől jó, mert az emberek egyre jobb fizetéseket tudnak kialkudni maguknak egy-egy váltás során, másfelől rossz, mert a drágulás folytatódik. Ha egy vállalat nem tudja tartani ezt a versenyt, nem tudja megfizetni a kért béreket, és a megdrágult termékeit nem tudja eladni, akkor akár be is kell fejeznie a működését, és ez akár tömeges elbocsátásokhoz is vezethet.

A negatív előjelű kihívások mellett, történtek-e pozitív változások is?

Természetesen. Kettőt is említek: 1. Számos új beruházás érkezett az utóbbi években a kelet-magyarországi térségbe, mind munkaerőre éhesen. A megnövekedett kereslet a jó szakemberek iránt feljebb hajtja a béreket, főleg a szakképzett, jól kvalifikált munkavállalók esetében. Ez a megnövekedett kereslet arra sarkallja a munkáltatókat, hogy a jobb munkahelyekké váljanak, mert csak így tudják a kulcsembereiket megtartani vagy bevonzani. Ma már nem elég a csinos honlap és az ügyesen SEOzott hirdetési kampányok. Ma már egy cégnek oda kell figyelnie, milyen értékeket képvisel, hogyan bánik a munkatársaival, milyen a hírneve, a munkáltatói márkája, fontos, hogy a munkatársak hogyan beszélnek a munkaadójukról a saját privát közösségeikben. Mivel mi vezetőképzéssel és szervezetfejlesztéssel is foglalkozunk, látjuk, hogy egyre több cég kéri a segítségünket, hogy válhatnak jobb munkahellyé, jobb vezetővé. Ez ma kulcsfontosságú a munkaerő megtartásában és bevonzásában.

  1. A másik példa: Amikor nem állnak tömött sorokban a jelentkezők egy-egy meghirdetett állásra, annak van egy másik pozitív hozadéka is: a munkáltatók rugalmasabbak kezdenek lenni az elvárásaikat tekintve. Ma egyre gyakoribb, hogy nem a jelölt munkatapasztalatait vizsgálják egy interjún, hanem a hozzáállását, a készségeit. Nem azt nézik, mit csinált eddig, hanem hogy amit eddig jól csinált, ahhoz milyen készségeit használta és hogyan tudná sikerrel alkalmazni ezen készségeit az új munkahelyen, mire lehet képes a jövőben, mennyire gyorsan tanul, milyen ügyesen tud alkalmazkodni a változásokhoz, vagyis mekkora a benne rejlő potenciál. Ez a trend a technológiai robbanással csak erősödni fog.

A 4. ipari forradalom korába léptünk, mit jelent ez a mindennapjainkban és mire számíthatunk a jövőt illetően?

Az algoritmusok korát éljük már jó néhány éve, gondoljunk a közösségi média felületeire vagy a számtalan applikációra, melyet nap mint nap használunk akár a dolgozunk, vásárolunk, szórakozunk, utazunk. Ma már mindenre van egy app és főleg a fiatalabb generáció már egy ilyen bedrótozott világban nevelkedett, számukra ez teljesen természetes.

Az automatizáció berobbant az ipar szinte minden területén: a gyártógépek egyre inkább programok által vezéreltek, gyorsabbak, hatékonyabbak. A kezelésük másfajta készségeket igényelnek: kevesebb fizikai erőt, kevesebb kézzel végzendő humán erőt igényelnek a gépek, és egyre több alap informatikai készséget.

Az MI technológia bevezetése, amely már a világjárvány előtt és alatt is felgyorsult, potenciálisan egy teljesen új átalakulási hullámot jelent. Az Open AI és ChatGPT megjelenésével hirtelen egy olyan világban találtuk magunkat, melyet jórészt eddig a sci-fi filmvásznakról ismertünk. Egyes munkavállalók jobban, mások kevésbé érintettek ezekben a dinamikus kihívásokban.

Milyen tapasztalatok vannak? Milyen érzéseket keltenek az emberekben mindezek a változások?

Az említett kíhívások mindegyike már önmagában is nehézséget jelenthet, de együttesen ezek a változások széles körben megzavarták a megélhetést, és széles körű bizonytalanságot okoznak a jövővel kapcsolatban. Sokakat szorongással, esetleg félelemmel, másokat kíváncsisággal vegyes várakozással vagy lelkesedéssel töltenek el ezek a változások. Vannak, akik veszélyt, míg mások lehetőséget látnak ezekben. A munkaerőpiacot leginkább az óvatos várakozás és a frusztráció jellemzi. A változás lett az egyetlen állandó tényező, és a változásokhoz való alkalmazkodás képessége, illetve a mentális állóképesség, vagyis a stressz, a frusztráció tűrési képessége lettek most az igazán jelentős képességek. Amikor a bizonytalanság ilyen nagy, az előrejelzés segíthet, és nem azért, hogy biztos jóslatokat kapjunk, hanem azért, hogy módot adjon az előttünk álló kihívások átgondolására és a lehetséges többféle jövőre való jobb felkészülésre.

folyt. köv.

Elérhetőségeink:

4400 Nyíregyháza, Kossuth tér 6-7. 2. emelet

Tel:+36 42 238 699

facebook: www.intsolution.hu facebook.com/intsolutionkft